http://crossfitnaarden.nl/feed/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rss/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rdf/ http://crossfitnaarden.nl/feed/atom/
Menu

Interview met Leon Fortunato

29-09-2017, 20:26

IMG_0029 Waarom heb je voor CrossFit gekozen?

Ik kende Crossfit alleen van naam, maar niet inhoudelijk. Ik wilde weer fit worden, wat afvallen en spieren opbouwen. Er was toen een actie en wilde het weleens proberen. Inmiddels is dat 1 jaar geleden en ik vind het helemaal geweldig! De diversiteit aan oefeningen, en ook de tijd dat het duurt, max 1 uur, is voor mij perfect. Daarnaast heb je groepsdrang, je geeft niet zo snel op tijdens de wod, omdat anderen ook doorgaan.

Hoe vaak train je per week en wat is je doel?

Over het algemeen ga ik drie keer per week. Soms wat minder en soms wat vaker doordat ik onregelmatige werktijden heb, kan ik het niet altijd even goed plannen.

Wat maakte dat je bent begonnen om op je voeding te letten? Wat trok jou over de streep?

Het besef dat je door sporten alleen niet fit wordt of voldoende resultaat kunt bereiken. Voeding is een essentieel onderdeel van het geheel. Fieke zocht mensen om te begeleiden in het kader van haar opleiding tot Leefstijlcoach en dat heeft mij over de streep getrokken om er ook echt iets aan te doen of te veranderen.

Heb je al eerder iets met voeding gedaan?

Ik heb ooit een medisch begeleid dieet gevolgd, waardoor ik 20kg was afgevallen, maar daarna kwam ik al snel weer bijna 10kg aan…juist omdat ik na het stoppen van het dieet niet meer verder werd begeleid met voeding inname en advies.

Hoe heb je het ervaren onder begeleiding naar je doelstellingen toe te werken?

Ik heb de adviezen zo veel als mogelijk toegepast, en merkte al snel verschil. Kracht nam toe, uithoudingsvermogen merk ik helaas nog niet veel van, maar met name mijn kracht is sterk toegenomen. Door de adviezen die ik kreeg ging ik anders kijken naar voeding, lette beter op met wat ik wanneer ging eten, ook de hoeveelheden en soort voeding.

Wat merk je dat er is veranderd nu je op je voeding let in combinatie met Crossfit?

Ik voel mij energieker en vooral ook sterker, tijdens de WOD kan ik met zwaardere gewichten trainen, steeds vaker doe ik de oefeningen RX. Door het regelmatige sporten en het bewuste eten slaap ik dieper, waardoor ik meer uitgerust wakker wordt dan voorheen. Mijn kracht is toegenomen, vet afgenomen en mijn gewicht constant gebleven.

Hoe houd je deze levensstijl vol?

Je aan alleen gezonde voeding houden is natuurlijk niet altijd eenvoudig en/of haalbaar. Ik probeer mij zoveel als mogelijk aan het 80/20 principe te houden, dus 5 dagen goed eten, 2 dagen minder goed. Op die manier kan je af en toe weer eens iets minder gezonds eten en hoef je je niet direct slecht te voelen. Het feit dat je je moet inschrijven voor een CrossFit les, zorgt er uiteindelijk ook voor dat je ook daadwerkelijk gaat. Je moet vanwege drukte op sommige dagen en momenten soms al een week van te voren inschrijven, hierdoor houd je daar in je verdere planning rekening mee. Last-minute uitschrijven wil je niet, omdat je op die manier iemand anders de kans ontneemt om de les van je over te nemen, daarnaast moet je 100 strafburpees doen, en dat is geen pretje 😉 De gedachte dat je naast je goede voeding ook echt moet bewegen zorgt er bij mij voor dat ik nu al een jaar lang aan CrossFit doe.


 

Dit bericht is gesloten voor reacties