http://crossfitnaarden.nl/feed/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rss/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rdf/ http://crossfitnaarden.nl/feed/atom/
Menu

In the spotlight: Tim Donkers

02-03-2018, 14:16

image1(1)Deze maand in de spotlight hebben we onze eigen GVR Tim Donkers, hieronder zijn verhaal.
Ik heb van kinds af aan altijd gesport. Met name volleybal en schaatsen. Na de havo ben ik de sportacademie gaan doen (2x het eerste jaar) waar ik fitness ontdekte. Dat heb ik jaren gedaan, op een gegeven moment 7 dagen per week. Toen ik kinderen kreeg, gecombineerd met onregelmatig werk, werd sporten steeds minder regelmatig en was soms zelfs maanden afwezig. In die tijd deed ik voornamelijk aan hardlopen en mountainbiken. Een paar jaar geleden ben ik, na een pauze van 13 jaar, weer gaan volleyballen. Ik woog toen 133 kilo. Doordat we een paar keer kampioen zijn geworden, waardoor we promoveerden, moest ik steeds harder aan de bak, omdat het moeilijker werd het tempo bij te benen. Ik besloot dat het tijd werd om af te vallen (inmiddels woog ik 125kg). Via een actie ben ik januari 2017 begonnen met CrossFit. Ik was daar al nieuwsgierig naar en nu snap ik waarom. Ik ben niet meer weggegaan en ben dat voorlopig ook niet van plan.

Hoe vaak ben je in de box te vinden?
Ideaal gezien wil ik vier keer per week trainen. Ik zit nu nog in mijn volleybalseizoen, wat dat wel lastig maakt, omdat ik ook voldoende hersteld moet zijn voor een wedstrijd. Ik probeer in ieder geval drie keer per week te komen en dat lukt meestal wel. Ik wissel de wods af met outdoor en af en toe yoga.

Heb je een specifiek doel?
Mijn Begindoel was sneller, lichter, fitter. Dat is eigenlijk niet veranderd. Ik ben er wel wel veel serieuzer mee bezig. Mijn eten is totaal veranderd, ik ben vorig jaar begonnen met paleo en inmiddels heb ik daar een persoonlijke variant van ontwikkeld, die beter aansluit bij mijn persoonlijke behoefte, met dank aan alle goede tips van Fieke. Verder wil ik uiteindelijk alle bewegingen kunnen die er zijn binnen CrossFit. Dat is wel onderdeel van een meerjarenplan.

Zijn er dingen die je eerst niet kon en nu wel?
Zo veel. Toen ik begon met CrossFit, was ik in essentie een pudding van 125kg. Ik kon geen gewone push-up, ik kon nauwelijks aan een stang hangen en stond meer uit te hijgen dan dat ik oefeningen aan het doen was. Nu kan ik wel push-ups, ik heb mijn eerste strict pull-up eruit geperst en ik ben fysiek en mentaal een totaal ander mens geworden. Mijn vetpercentage is met meer dan 10% afgenomen en onder motivatie van de New years slimdown ben ik voor het eerst sinds 20 jaar lichter dan 115kg. Ook heb ik ineens weer spiermassa, waardoor mijn volleybal ook veel beter gaat en ik nu op een hoger niveau speel dan ik ooit heb gedaan.

Je hebt onlangs voor het eerst mee gedaan aan een kwalificatie wedstrijd, echt super leuk! Beginnende CrossFitters zijn vaak toch wat afhoudend, omdat ze denken nog niet goed genoeg te zijn. Wat zorgde ervoor dat jij deze uitdaging wel aanging?
Ook ik ging niet meedoen met de Opens, omdat ik vond dat ik niet goed genoeg was. Zodra iemand het woord wedstrijd noemt, word ik heel erg competitief. Aangezien ik niet bepaald de beste ben in de box, zag ik mezelf niet deelnemen aan een wedstrijd. Ik wil namelijk winnen. Na een gesprek met Maxime was ik toch erg gemotiveerd. Hij zei zelf spijt te hebben niet eerder meegedaan te hebben, omdat het je een idee geeft van je progressie, wanneer je jaar na jaar meedoet. In dat moment van gemotiveerdheid heb ik mij dus ingeschreven. Ik ben nog steeds niet de beste en ik ga niets winnen, maar volgend jaar schrijf ik me weer in en ben ik benieuwd of ik verder kom dan dit jaar.

Hoe heb je deze dag ervaren?
Uiteindelijk heb ik er geen spijt van. 18.1 was een wod die mij wel redelijk lag, dat scheelt, maar het was die dag ook echt heel leuk. Er waren veel mensen die stonden aan te moedigen en een judge die alles voor je bijhoudt,  wat toch een extra motivator bleek te zijn om net iets dieper in mijzelf te graven. Ik vraag me wel af wat mijn gevoel is na 18.2, want die is heel ver buiten mijn comfortzone. Burpees….

Ook heb je meegedaan aan het 8 weeks slimdown programma, wat was hiervan je drijfveer?
Ik ben vorig jaar met CrossFit begonnen en was niet bepaald fit. Toen ik de wind in de zeilen had, ben ik begonnen met een paleo-experiment. Hierdoor ben ik 10% lichaamsvet verloren en ruim 5kg in gewicht. Zo rond het einde van het jaar merkte ik dat ik weer een beetje terug in mijn oude patroon ging en dat ik niet meer afviel. Ik heb mezelf opgegeven voor de slimdown om een stok achter de deur te hebben. Ik hoopte dat het groepsgevoel extra motivatie zou geven en dat bleek zo te zijn. We delen van alles in een Facebook-groep en dat is echt leuk.

Hoe voel je je nu je anders eet? Moest je veel aanpassen aan je eetpatroon?
Ik voel me uitstekend. Ik merkte dat ik tijdens mijn paleo-experiment toch wel wat energie te kort kwam tijdens het sporten. Met tips van Fieke combineer ik nu meer met koolhydraten en let ik heel goed op mijn eiwitinname. Ik hoefde dus op zich niet heel veel aan te passen, ik heb vooral weer meer geleerd over voeding.

Welke effecten zie je nu op zowel de trainingen, je lichaam als in het dagelijks leven?
Ik ben nu langzaam weer aan het afvallen, ook al heb ik tussendoor ook een slechte week gehad. Sinds ik op mijn eiwitinname aan het letten ben, verbeter ik het ene pr na het andere. Dat zal vast geen toeval zijn. Al met al een goede keuze om mee te doen en ik heb de motivatie weer terug om goed te eten en dit het hele jaar vol te houden.

Dit bericht is gesloten voor reacties