http://crossfitnaarden.nl/feed/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rss/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rdf/ http://crossfitnaarden.nl/feed/atom/
Menu

Waarom we regelmatig benen zouden moeten trainen!

29-09-2017, 09:54

squat-baby1-570x426

Sommige zijn gek op het trainen van benen, anderen vinden het juist verschrikkelijk!

De meeste onder ons, met name de mannen, willen vaak alleen aandacht besteden aan het bovenlichaam. Grote armen en een groot stel borsten wordt vaak geambieerd. Een andere groep, met name de vrouwen, willen gewoon lekker trainen. Strak en slank is vaak het doel en zijn in het begin vaak bang om te “gespierde” benen te krijgen.

Heb jij nou een van deze gedachtes dan ben je waarschijnlijk dus geen fan van “Leg Day”! Toch staan ze bij ons vaak op het progamma. Gedachtes als “alweer squatten, waarom toch”? of “hmm zal ik vandaag dan skippen, kom ik gewoon morgen”? schieten dan vaak te binnen.

Verder is er een groep die er tussenin zit, zij vinden het eigenlijk allemaal wel best, werken de cyclus zo snel mogelijk af met een niet al te zware belasting. Niet wetende dat hierdoor onvoldoende prikkels ontstaan om echt sterker te worden in de benen en romp, waarbij dit dus altijd een zwak punt blijft.

Er bestaan een aantal goede redenen om de benen juist goed, uitdagend en regelmatig te trainen. Ik heb ze even op een rijtje gezet voor je:

  1. “Leg day” zorgt voor een natuurlijk positief hormoon effect.

De grootste spiergroep in je lichaam zijn de benen. Door je spieren te trainen en sterker te maken stimuleer je je hormoonhuishouding. Je zult begrijpen dat de grootste spiergroep dus ook het grootste effect hierop heeft en zal hierdoor het menselijke groeihormonen en testosteron meer stimuleren dan de kleinere groepen. Met name deze hormonen hebben een positief effect op het verbeteren van je energie niveau en spierkracht en niet alleen lokaal in de benen, maar door het gehele lichaam.

  1. “Leg day” zorgt zelfs voor betere resultaten op bv het bankdrukken.

Veel oefeningen lijken enkel op het bovenlichaam of middenlichaam gericht te zijn, maar als je erover nadenkt bv bij het bankdrukken, een object oppakken en weggooien of zelfs een oefening als een “muscle-up” gaan beter bij een sterk onderlichaam. Versnelling en kracht komen dus vanuit het hele lichaam, waarbij alle spiergroepen meedragen in het uitvoeren van de oefening. Een sterker onderlichaam geeft je dus net dat beetje extra stabiliteit en kracht om zo weer meer uit je training te kunnen halen.

  1. “Leg day” zorgt voor een algehele hogere verbranding. 

Hoe groter en sterker de spiergroepen zijn, des te meer je zal verbranden tijdens de trainingen. Maar wat de meeste mensen vergeten en onderschatten is, dat grotere/sterkere spieren je algehele metabolisme veranderen. Het veranderen van je metabolisme, ofwel verhogen, zorgt er dus voor dat je continue meer verbrand, tijdens je trainingen, je dagelijkse activiteiten, maar zelfs als je thuis op de bank zit!

  1. “Leg day” maakt je lichaam sneller.

Sterkere benen = een sneller lichaam. Wil je dus je cardio verbeteren zoals bv een snellere tijd op je 10 km loop? Ga dan meer en zwaarder Squatten… Dit gaat ervoor zorgen dat je lichaam sterker is, je de krachten die vrij komen beter op kunt vangen en vooral makkelijker en langer vol kan houden!

  1. “Leg day” houdt alles strak op zijn plek.

Iedereen heeft wel een disbalans in zijn/haar lichaam, de een wat groter dan de ander. Vele komen bij ons binnen en hebben toch vaak wel last in de heupen en knieën, dit is vaak een gebrek aan kracht en stabiliteit. Versterk je dus de beenkracht, dan bescherm je tegelijk je knieën en heupen.

  1. Billen zijn en blijven sexy.

I rest my case…

We hopen dat je zo meer inzicht hebt waarom we zoveel aandacht besteden aan het trainen van de benen. Wellicht dat je nu meer  het hoe, wat en waarom weet en ervoor zorgt dat je meer gaat genieten van alle been sessies die we doen, je ze serieuzer gaat benaderen en je PR’s gaat verbreken.

Wil je hier meer over weten kom dan naar een van de coaches toe, je kunt alvast een kijkje nemen bij deze artikelen.


 

Dit bericht is gesloten voor reacties