http://crossfitnaarden.nl/feed/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rss/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rdf/ http://crossfitnaarden.nl/feed/atom/
Menu

Welke schoen past bij jou?

18-10-2017, 14:09

crossfitshoes

Schoenen.. hier krijgen we veel mee te maken en ook veel vragen over. Nieuwe leden die de box binnenlopen dragen uiteenlopende schoenen. Van glimmende mode stappers, tot simpele All Stars of 15 jaar oude, ingezakte loopschoenen. Feit blijft dat goede schoenen belangrijk zijn tijdens het sporten, en vooral in een sport als CrossFit is het belangrijk om goede schoenen te dragen. Dit heeft te maken met de verschillende onderdelen die voorbij komen. Moet je meters lopen, dan wil je graag veel demping in de schoen. Bij de zwaardere lifts als de Squat, Deadlift, maar ook het gewichtheffen, wil je graag een wat vlakkere schoen met een hardere zool voor meer stabiliteit. Om het nog moeilijker te maken is er een scala aan schoenen te vinden en zie je iedereen weer op andere schoenen WODDEN.

DE SOORTEN…

  • Hardloopschoenen: Dit zijn de schoenen die je over het algemeen ziet. Een dikkere zool met veel demping die de schokken op het lichaam en met name de gewrichten opvangen tijdens het hardlopen. Deze schoenen geven dus voldoende steun tijdens het hardlopen, maar zijn dus erg zacht in de zool en dus minder stabiel.
  • Platte schoenen: Dit type sportschoen heeft een dunnere en vaak hardere zool. Vaak zijn deze met name bedoelt om “gewoon” op te lopen en meestal niet echt geschikt om op te sporten, ze bieden geen demping en niet voldoende steun. In de regel zie je dat deze schoenen wel beter werken bij de eerder genoemde zware lifts, omdat je meer contact hebt met de vloer, niet wegzakt in de zool en zo de oefening beter uit kunt voeren. Wel zijn ze dusdanig dun in de zool en bieden te weinig ondersteuning om erop te kunnen hardlopen.
  • Gewichthefschoenen: Dit zijn vaak de schoenen met een “space” look, hebben een verhoogde hak, nul demping en zijn echt gemaakt voor het gewichtheffen. Doordat ze veel steun bieden en verhoogd zijn, ondersteunen ze goed tijdens de zware lifts. Je ziet dat deze schoenen veelal gedragen worden door leden die vaker in de box te vinden zijn, meer met de sport bezig zijn en het maximale uit iedere training willen halen.
  • Hybride schoenen: Dan denk je: ‘huh, hybride?!’ Nou dat zijn de schoenen waar je de meeste reguliere CrossFitters op ziet lopen. Het voordeel van deze schoenen is dat ze stevig genoeg zijn voor het zware gewichten werk en ook net voldoende demping hebben om kleine stukjes te kunnen hardlopen.

De meeste mensen die starten pakken vaak hun oude vertrouwde stappers onder het bed vandaan en komen daar de eerste WOD’s op draaien. In het begin zul je de behoefte wat minder hebben en zullen je huidige schoenen volstaan, maar naar mate je verder komt zul je merken dat schoenen een wezenlijk verschil kunnen maken. Dit is vaak het moment dat de vraag gesteld wordt aan de Coach; “welke schoenen kan ik het beste kopen”? Dus voor jou even op een rijtje!

CROSSFIT…

  • De recreatieve CrossFitter is het beste af met de Hybride schoenen. Gewoon simpel 1 paar die je voor alle elementen kunt gebruiken. In de reguliere WOD’s zijn namelijk de hardloop elementen relatief korte stukken, maar de oefeningen met gewichten weer redelijk dominant. Deze schoenen ondersteunen beide aspecten en zullen je helpen tijdens deze WOD’s.
  • In de OUTDOOR trainingen zitten vaak wat langere hardloopafstanden en minder gewichtheffen. Ook hier zijn de Hybride schoenen voor in te zetten, echter als je wat gevoeliger bent in je gewrichten is het fijn om er hardloopschoenen naast te hebben. Zo kun je op dagen dat er veel gelopen wordt je loopschoenen aan doen ter ondersteuning van je gewrichten.
  • Voor degene die wat meer wedstrijdambities hebben of gewoon het maximale uit de trainingen willen halen, kan het handig zijn gewichthefschoenen erbij te nemen. Deze schoenen geven zoals besproken de beste ondersteuning bij de zwaardere oefeningen, je wil immers je 1 RM kunnen verhogen tijdens de Strength/Skills onderdelen. Dus als je het maximale uit deze onderdelen wil halen, zullen deze schoenen je net even verder helpen dan de anderen. Het nadeel is dat deze schoenen relatief wat aan de dure kant zijn. Daarentegen is het maar een eenmalige uitgave en gaan de schoenen onwijs lang mee.

Zoals je ziet zijn er veel factoren die meespelen, zoals natuurlijk je doel, maar ook je budget. Gelukkig zijn er veel verschillende merken en verschillende types en modellen en dus ook verschillende prijzen. Het is erg persoonlijk en is er eigenlijk niet één soort of één merk die ik je kan aanraden. Ikzelf vind de Reebok Nano schoenen prettig zitten, lopen en trainen, maar andere zweren weer bij de Nike Metcons. Dit is afhankelijk van wat je gewend bent, maar ook van de vorm van je voeten.

Wat ik wel gemerkt heb is dat het handig is ongeacht welke schoen en soort je kiest, je twee maten tegelijk besteld. De meeste merken en modellen zijn namelijk alleen online te verkrijgen en dan is het dus handig als je even twee verschillende maten kunt passen en voelen. Hierdoor voel je het verschil goed en de andere kun je vaak gratis retourneren. Wil je dus iets serieuzer trainen, neem dan je huidige schoenen onder de loep en kijk of deze (nog) passen bij je huidige doel.

 

Dit bericht is gesloten voor reacties