http://crossfitnaarden.nl/feed/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rss/ http://crossfitnaarden.nl/feed/rdf/ http://crossfitnaarden.nl/feed/atom/
Menu

PowerMama Programma

27-09-2018, 12:07

Sporten tijdens én na de zwangerschap

Wist je dat sporten tijdens en na je zwangerschap alleen maar voordelen heeft (mits aangepast)? Lichamelijk gebeurt en verandert er veel; er wordt veel van je lichaam gevraagd. Dit vereist dus echt een andere aanpak! We raden je daarom aan om te gaan sporten onder begeleiding van een trainer gespecialiseerd in pre & post-nataal fitness.

In samenwerking met de Core Academy bieden wij het PowerMama trainingsprogramma aan, speciaal voor vrouwen die willen sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling.

Voordelen van sporten tijdens/na de zwangerschap
Je bent je veel meer bewust van je lichaam
Je zal een gezonde gewichtstoename hebben
Je conditie blijft veel meer op peil
Veel voordelen voor je baby
Je hebt minder last van zwangerschapskwaaltjes
Je gaat fitter je bevalling in
Je za beter slapen en een beter humeur hebben

Het PowerMama Programma
Het PowerMama Programma duurt 4 weken waarbij je 2 lessen in de week volgt samen in een klein groepje andere mama’s (to be). In totaal volg je dus 8 lessen. Bewustwording staat hier echt centraal. Hoe adem je? Hoe sta, zit, lig je? Hoe beweeg je? Hoe voel je je, zowel mentaal als fysiek? En wát voel je? Daarnaast vertellen we je ook wáárom we sommige dingen wel én (nog) niet doen. Dit alles om de kans op blijvende klachten voor nu, maar ook voor op lange termijn, zo klein mogelijk te maken of eventueel te verminderen. Hierbij moet je denken aan een blijvende diastase, verzakking, urineverlies, rugpijn etc. Het wordt erg onderschat, terwijl veel vrouwen hier helaas wel (zelfs jaren later..) last van hebben.

Voorafgaand plannen we een intakegesprek in. Hier maken we uiteraard kennis met elkaar, bespreken we jouw ingevulde formulier, vertellen we je wat er in het lichaam gebeurt tijdens de zwangerschap en de periode hierna, welke invloed dit heeft op de trainingsmogelijkheden en belastbaarheid, maar ook wat je van de lessen kan verwachten. Tot slot zullen we een aantal oefeningen met elkaar doen en gaan we je postuur analyseren. Dit is het startpunt van jouw traject.

Tijdens de lessen ligt de focus o.a. op een optimale ademhaling en houding, de bekkenbodem, diepe en dwarse buikspieren, mobiliteit en ontspanning. De grote spiergroepen versterken we door middel van functionele bewegingen. Dat zijn alledaagse bewegingen, zoals: lopen, zitten, bukken, tillen, roteren etc. Ook maak je elke week kennis met CrossFit fundamental movements zoals de squat, shoulder press en deadlift.

Het PowerMama Programma is geaccrediteerd door NASM en CrossFit.

Lichamelijke klachten
Als je tijdens en na je zwangerschap niet aangepast traint, bewust aan je bekkenbodem, ademhaling en houding werkt, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld 1 op de 4 volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals urineverlies tijdens inspanning. Daarnaast houdt 3 op de 10 vrouwen na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren). Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd te trainen.

Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast laten we je kennismaken met CrossFit. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet precies waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie van het spierkorset en heb je een veilig bewegingspatroon.

Voor wie?
Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn en recent zijn bevallen. Ben je jaren geleden bevallen en wil je nu het sporten gaan oppakken? Ook dan ben je van harte welkom. Doe je al enige tijd aan sport, maar ervaar je klachten aan de buik, rug, bekken of bekkenbodem? Schroom niet en meld je aan.
Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken.

Wanneer?
Je kan op elk gewenst moment starten.

Waar?
De trainingen worden gegeven bij CrossFit Naarden op de IJsselmeerweg 100 in Naarden.

Kosten
Voor deze cursus betaal je voor een intakegesprek (1 uur) en 8 lessen:
Vaste leden € 120,-
Niet-leden € 140,-

Aanmelden
Aanmelden voor de cursus kan via sharon@crossfitnaarden.nl. Daarna krijg je een persoonlijk account, waarmee je je in kunt schrijven voor de lessen. LET OP! Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor deze cursus.

Core Academy
Het PowerMama Programma is samengesteld door de Core Academy en is een NASM en CrossFit gecertificeerd programma. Daarnaast is dit afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een gecertificeerde trainer die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap.

Vragen
Voor vragen of meer informatie over de cursus kan je contact opnemen door mij een mail te sturen op: sharon@crossfitnaarden.nl of te bellen naar: 035 – 23 40 585.

 

 

 

 


Wat anderen van het Power mama programma vinden:

– Mandy Mourits –

“Ik kan nu zonder pijn mijn kindje tillen of de maxi cosi dragen”.

– Manon Wijnker –

“Ik vind dat eigenlijk elke verloskundige een vrouw zou moeten wijzen op dit soort sportprogramma’s i.p.v. ‘gewoon’ weer te gaan sporten”.